העגלה שלי

איך להכין עוגה מעוצבת

איך להכין עוגה מעוצבת

הסבר מפורט להכנת עוגה מעוצבת

מעוניינים להכין לבד עוגה מעוצבת שווה? את הצעד הראשון כבר עשיתם, רצון זה שלב הכרחי להצלחה בהכנת כל סוג של עוגה. אבל מה עם הטכניקה? במאמר זה ננסה לשפר את יכולותיכם להכין עוגות מעוצבות באמצעות דוגמאות ברורות והדגמת הטכניקה. ניתן בסיס רחב ככל האפשר לכאלו שעדיין לא ניסו ולאילו שכבר התנסו, אבל רוצים להשתפר.

המאמר מלווה בסרטון שבו אנחנו מדגימים את כל השלבים של ההכנה. מומלץ לצפות בסרטון לאחר קריאת כל שלב במאמר בכדי לוודא שהבנתם את הטכניקה במדויק. בואו נתחיל.

קטגוריות מומלצות

שלב א', הכנת משטח לעוגה

יש לרכוש משטח לעוגה, המשטח הינו לוח MDF (קרטון דחוס) חזק מאוד שאמור להחזיק את בסיס העוגה ולעזור לכם לשנע אותה ברחבי הבית או אפילו ליעדים רחוקים יותר.

המשטח מגיע במספר גדלים, הגודל הסטנדרטי הוא של 29 סנטימטר וקיים גודל סטנדרטי נוסף של 34 סנטימטר לעוגות גדולות יותר. כדאי להתאים את קוטר העוגה לגודל המשטח, ולמארז שיש לכם. הקפידו שקוטר העוגה המתוכננת (כולל כל הקרמים והאלמנטים) לא יחרוג מרוחב המשטח!

שימו לב שיש סנטימטר אחד מרווח בין גודל המשטח לבין גודל המארזים/קופסאות הסטנדרטיות. במידה ואתם מתכננים לשנע את העוגה (למשל כאשר העוגה למכירה), כדאי לשים לב שקונים משטח ומארז מתאימים.

בסרטון שלנו השתמשנו במשטח של 29 סנטימטר - מכיוון שהעוגה בקוטר 18 סנטימטר זה משאיר לנו מספיק מרווח.

כפי שכבר הוסבר המשטח עשוי מ- MFD חשוף, לא כ"כ אסטטי ויותר גרוע עלול לספוח נוזלים מהעוגה וליצור כתמים מכוערים. לכן עדיף לרכוש בנוסף למשטח גם טפט למשטח. הטפט מגיע עם דוגמאות שונות ומגוונות שעוזרות לתת לעוגה אפקט מרשים יותר. לדוגמא, לעוגת שוקולד הייתי משתמש בטפט בצבעי קרם או עם ניגודיות בכדי להדגיש את הצבע השוקולדי של העוגה, כל אחד לפי טעמו והעיצוב המועדף עליו.

הטפט נוח מאד לשימוש, בצידו האחד הוא חלק ומכיל שיכבה דקה של פלסטיק שמונע מדף הטפט להירטב, ובצדו השני יש דבק שמאפשר בנוחות רבה להצמידו למשטח.

מומלץ כעת לצפות בסרטון ולראות את שלב א' כדוגמא.

קטגוריות מומלצות

שלב ב', אפייה וחיתוך העוגה

במאמר הזה לא נעסוק בשיטות אפיה וסוגי תבניות, אתם מוזמנים לקרוא את המתכון שלנו: מתכון פשוט להכנת עוגה גבוהה על אפיית עוגות גבוהות שכולל מרשם מאוד נוח לטעמנו.

העוגות כבר אפויות, כדאי מאוד לחכות עד שיצטננו היטב אחרת לא תהיה לכם שליטה טובה על התוצאות. עוגות חמות נוטות להיקרע בעבודה ולהתעוות בקירור. יש לוודא שהעוגות מיושרות כמו פלס וגבוהות מספיק לכל השכבות שתכננתם לעוגה. יש להשאיר לפחות 2 סנטימטר לשכבה, במיוחד אם אתם לא מיומנים מספיק. שיכבה דקה מידי עלולה להיקרע בזמן החיתוך וההרמה.

בכדי לעזור לכם ליישר את העוגה, תמיד עדיף להפוך את העוגה, כי החלק התחתון נשמר מיושר. אם החלק העליון של העוגה אינו מיושר מספיק, מאוד מומלץ ליישר אותו עם סכין. יש המון דרכים לחתוך את השכבות ומכשירים ממש מדליקים שניתן לרכוש. אנחנו נשתמש בשיטה הכי פשוטה, השיטה דורשת מעט אימון, אבל התוצאות מאוד טובות. אנחנו נשתמש בחוט דיג, נחתוך מהחוט 4 עד 5 פעמים מהקוטר של העוגה. בדוגמא שלנו, הקוטר הוא 18 סנטימטר, לכן היקף העוגה הינו 56 וחצי סנטימטר, אם נשתמש ב-4 פעמים הקוטר, נקבל 72 סנטימטר שזה היקף פלוס קצה מספיק ארוך לאחיזה. נניח את החוט לאורך דפנות העוגה בגובה 2 סנטימטר לפחות, אם זה הפעם הראשונה, זה בסדר גמור להשתמש בסרגל ולהניח קיסמי שיניים לסימון הגובה הרצוי, ולכרוך את החוט לאורך הקיסמים בכדי שלא יזוז. נתחיל למשוך את שני קצוות החוט תוך שאנחנו מצמצמים את היקף העוגה בעדינות עד אשר החוט מתחיל לחדור לתוך העוגה ואז בעדינות למשוך עד אשר שכבת העוגה נפרדת לגמרי.

יש לחזור על שלב זה עם כל שאר השכבות עד אשר יש לכם מספיק שכבות לפי הדרישה. בסרטון שלנו הכנו משתי עוגות שלוש שכבות כל אחת, בסך הכל 6 שכבות.

השכבות לא חייבות להיות בגובה אחיד, הן יכוסו בהמשך בקרם, לכן אל תהיו מוטרדים אם הן לא שוות בגובהן.

מומלץ כעת לצפות בסרטון ולראות את שלב ב' כדוגמא.

קטגוריות מומלצות

שלב ג', הכנת שכבות העוגה

כפי שאתם רואים הקצפת כבר מוכנה, אנחנו לא נעסוק במאמר זה על הדרכים להכנת קצפת, באינטרנט קיימים מתכונים בשפע, רק חשוב לוודא שהקצפת יציבה ואלסטית, מכיוון שאם לא, העוגה תתעקם לכם לאחר קירור, וגרוע מזה, עלולה לקרוס באזורים מסוימים. אנחנו מגדילים את סמיכות ויציבות הקצפת באמצעות הוספה של קרמים או ממרחים. הממרחים מעשירים את טעם המילוי ומסמיכים את הקצפת, וגורמים לה להיות יותר יציבה. יש לערבב היטב בכדי שהמילוי יהיה אחיד, מכיוון שאם לא כן, צד אחד של העוגה עלול לצנוח ולאבד יציבות.

נימרח מעט קרם על משטח העבודה על מנת ששכבת התחתית תהיה מקובעת היטב למשטח והיא לא תשוט לכם כשתשנעו אותה. שימו לב שהנחתם את השכבה התחתונה בדיוק במרכז המשטח. כעת נמרח בנדיבות מילוי ונניח את השכבות בזו אחר זו, כאשר אנחנו מוודאים שבתמונה הכללית השכבות מאוזנות ולא נוצרת לכם עוגה בסגנון מגדל פיזה. במיוחד יש להקפיד בעוגות גבוהות, שכן כל שכבה שאינה מיושרת מגדילה את הפוטנציאל של השכבה הבאה להתעקם.

הקפידו למרוח כמות קרם מעט יותר ממה שנראה לכם שצריך, כי אז ניתן להדק את השכבות בלי חשש שכמות המילוי תפחת, וכן זה מבטיח שכמות קטנה מהמילוי תברח מחוץ לעוגה. אין צורך להיות מודאגים מעודף של מילוי שבורח לכם מחוץ לשכבות, אלא להפך, אנחנו נשתמש במילוי הזה עוד מעט, ותראו שהוא למעשה קריטי להצלחת העוגה.

מומלץ כעת לצפות בסרטון ולראות את שלב ג' כדוגמא.

קטגוריות מומלצות

שלב ד', עיטוף העוגה

נתחיל בעיטוף עיוור של העוגה, זה שלב קריטי לסילוק כל הפרורים ולקבלת מראה חלק ואחיד. באמצעות פלטה או שפכטל נשתמש בשאריות המילוי ונכסה את כל העוגה בכמות קטנה, הכיסוי הזה ידביק לכם את כל הפירורים ויכין לכם מצע מעולה לקרם העוטף. אם אתם שואלים איך נדע שעטפנו מספיק, התשובה היא שסיימתם רק כאשר כל הפירורים צמודים לעוגה.

נמלא שק זילוף עם צנתר גדול בקרם יציב ונזלף אותו על דפנות העוגה תוך כדי סיבוב הבסיס. יש לנסות ולהקפיד לזלף כמות מספקת ולהצמיד את הזילוף אחד לשני שלא ייווצר מרווח בין הזילופים, עד כמה שניתן.

נשתמש בקלף פלסטיק בינוני ליישר את העוגה, יישור העוגה הראשוני נעשה בעדינות רבה מכיוון שאנחנו לא רוצים לגרוע יותר מדי קרם בכל מעבר. יש לחזור להקפיד למלא חורים או מרווחים שנוצרו ושוב ליישר תוך כדי סיבוב עם הקלף, במידה ונוצרת בטן מסיבה כלשהי שקשורה בעיוות בעוגה, זו הזדמנות טובה למלא יותר זילוף באזור הזה ולעבור עם הקלף ולהצמיד את הקרם חזק לעוגה.

כשאתם מרגישים שהקרם צמוד היטב לעוגה, והעוגה חלקה לחלוטין, עבודת העיטוף הסתיימה.

כעת נעבור למשטח העליון של העוגה. נשתמש בפלטה מדורגת ליישר את השכבה העליונה של העוגה, נמלא את החורים ונשאף להגיע לעוגה ישרה, שימו לב כשאתם מיישרים לשמור על קו ישר כל הזמן, וגם אם פיספסתם לא נורא, פשוט יש למלא בקרם מחדש וליישר שוב.

אנחנו נבחר להשתמש בקלף עם טקסטורה בכדי להגיע למבנה הרצוי. מניחים את הקלף בצורה אנכית ובעדינות מוציאים את הקרם העוגה עד לקבלת המבנה הרצוי.

מומלץ כעת לצפות בסרטון ולראות את שלב ד' כדוגמא.

שלב ה', צביעת העוגה

כעת העוגה עטופה ומוכנה לצביעה. אין חובה לצבוע את העוגה, אנחנו נדגים את הטכניקה לאלו שרוצים לצבוע.

יש מספר דרכים לצבוע עוגה, אנחנו נשתמש במכשיר איירבראש ידני. הרבה חוששים מהמכשיר ודי בצדק, הוא נסתם לעיתים קרובות, נוזל ומלכלך, אבל זה דרך פשוטה ומהירה להשיג תוצאות טובות מאוד. עם מעט תחזוקה שוטפת ניתן לשמור על המכשיר לאורך זמן.

נכין את הצבע: מערבבים צבע שמתאים לצביעה באיירבראש. אנחנו נשתמש באבק פנינה שחור עם מעט מאוד אלכוהול. אנחנו משתמשים בוודקה אבל ניתן להשתמש גם ברום ובאחרים. האלכוהול מתאדה לאחר התזה ולא משאיר זכר. נערבב את הצבע עד לקבלת צמיגות וכמות מתאימה.

מתיזים את הצבע עם האיירבראש בצורה אחידה ומלאה, מדי פעם ניתן לחדש את מלאי הצבע ולהתקדם לאט, יש מספר מדריכים להתזה איכותי, תלוי במכשיר שרכשתם, רצוי לחפש ולמצוא מדריך ספציפי למכשיר שלכם.

סמנו לכם בעין אזור בעוגה של רבע או שמינית, וסיימו את צביעתו לפני שתעברו הלאה, יש לצבוע את האזור מלמעלה עד למטה בלי להשאיר אזורים לא מכוסים. כך המשיכו עד לכיסוי כל העוגה בצבע

זהו! העוגה מעוצבת ומוכנה לאירוע, כמובן ניתן להוסיף כיתוב, ואלמנטים נוספים לקישוט כיד הדמיון הטובה עליכם.

להלן הסרטון שבו אנחנו מדגימים את התהליך מקצה לקצה.

תודה מיוחדת להילה איבגי (קצפילה) שמבצעת במקצועיות רבה את הכנת העוגה.

בהצלחה, השפים!


סרטון הדגמה להכנת עוגה מעוצבת

מוזמנים להתרשם מהעוגות המעוצבות של המעצבות המקצועיות שלנו


קטגוריות מומלצות